Snel zoeken

Het gaat niet goed met het OCMW: de werkdruk van de maatschappelijk werker.

Bron: Sociaal.net - opiniestuk 7-2-2022 23:45
Categorieën: Zorg - kandidaat, Zorg - werkgever

 

‘Hoge werkdruk verstikt OCMW maatschappelijk werkers’

Dit is de gedeeltelijke overname van een opiniestuk dat verscheen op Sociaal.net.

Bron: Opiniestuk -  Sociaal Net - 7 februari 2022 - Guido De Baere.

 

Werkdruk is hét thema!

Vorig jaar hield de Federatie van Vlaamse OCMW maatschappelijk werkers een bevraging bij haar leden. Daaruit bleek dat de toegenomen werkdruk met stip het thema was waar maatschappelijk werkers van wakker liggen.

‘Sinds corona zijn de drempels naar mutualiteiten en vakbonden toegenomen.’

De Federatie ging op zoek naar concreet feitenmateriaal en identificeerde drie oorzaken van die toegenomen werkdruk: ontoegankelijkheid van sociale organisaties, bureaucratie van de bovenlokale overheid en extra druk van het eigen OCMW of lokaal bestuur.

Ziekenfonds

Maatschappelijk werkers ervaren een hogere werkdruk doordat tal van andere organisaties minder toegankelijk werden: mutualiteiten, vakbonden, sociale huisvestingsmaatschappijen… Zeker sinds corona zijn de drempels toegenomen.

OCMW maatschappelijk werkers hebben het gevoel dat vragen van mensen daardoor al te gemakkelijk naar hen worden doorgeschoven. Een medewerker getuigt: “Het lijkt wel of sommige diensten de coronamaatregelen en telewerken als alibi gebruiken om de groeiende afstand met cliënten te vergoelijken. Het OCMW moet het gat dan maar dichtrijden.”

Niet alleen maatschappelijk werkers doen hierover hun beklag. De koepel van de wijkgezondheidscentra signaleerde eerder eenzelfde bekommernis. Ze werden bijgetreden door auteur Erik Vlaminck. Hij richtte zijn brief van Dikke Freddy aan de bazen van de onafhankelijke ziekenkas: “Geen enkele firma hield zijn burelen tijdens de coronacrisis langer gesloten dan de Belgische ziekenkassen.”

Hoge drempel

Inclusie is een opdracht voor alle sociale organisaties. Het is voor ons duidelijk dat de meest kwetsbare mensen de dupe zijn van een te ver doorgedreven digitalisering van de dienstverlening. Als Federatie willen we hier dan ook met klem tegen protesteren.

‘Papieren en documenten worden opgesteld in een jargon dat veel mensen niet begrijpen.’

Bovendien gebruiken tal van organisaties ook veel te moeilijke taal. Zelfs na jaren signaleren en aankaarten, worden papieren en documenten nog altijd geschreven in een jargon dat veel mensen niet begrijpen.

Veel maatschappelijk werkers hebben er moeite mee: “Deze klachten zijn niet nieuw. De instanties zijn wel degelijk op de hoogte van onze ervaringen, maar doen er weinig mee. Documenten voor de bevolking moeten dringend doorgelicht worden door specialisten in duidelijke en eenvoudige taal.”

 

Taalwetgeving: instrument om anderstaligen uit te sluiten?

Daarnaast zijn documenten uitsluitend in het Nederlands opgesteld: “Heel wat nieuwkomers begrijpen niet wat ze allemaal in de bus krijgen en doen beroep op het OCMW voor tekst en uitleg. Men moet dringend documenten ook beschikbaar maken in andere talen. Al te vaak wordt de taalwetgeving als excuus ingeroepen om niets te doen.”

Tenslotte wijzen maatschappelijk werkers op nodeloos ingewikkelde procedures die het cliënten moeilijk maken om hun rechten uit te putten.

Waar is de administratieve vereenvoudiging?

Maar naast die sociale organisaties zorgt ook de bovenlokale overheid voor meer druk. De roep om administratieve vereenvoudiging en duidelijke regelgeving vindt geen gehoor. Als er al eens een positief initiatief komt, dan wordt dit snel gecounterd door bijkomende nieuwe regelgeving.

‘De roep om administratieve vereenvoudiging vindt geen gehoor.’

Twee voorbeelden uit de dagelijkse OCMW-praktijk: “Instructies van de POD Maatschappelijke Integratie over de verrekening van vakantiegeld in functie van het leefloon zijn praktisch niet haalbaar en onmogelijk correct op te volgen. Net als de formules voor de berekening van de verkoop van een eigendom. Die zijn te ingewikkeld”

Dat de overheid controle wil uitoefenen op de toepassing van de wet en de besteding van de middelen is begrijpelijk. Maar veel maatschappelijk werkers ervaren de vragen naar verantwoording als disproportioneel.

Eigen lokale werking

Maatschappelijk werkers van de OCMW’s nemen ook hun eigen lokaal bestuur in het vizier als het gaat om de hoge werkdruk.

Heel wat klachten en opmerkingen gaan over personeel dat niet of niet tijdig vervangen wordt, over ongebruiksvriendelijke software en over complexe interne procedures en protocollen. Vaak heeft een lokaal bestuur ook te weinig aandacht voor de eigenheid van het sociaal werk. Sinds de inkanteling van het OCMW in de gemeente is dit nog meer een thema.

Onder al deze klachten zit een dieper ongenoegen over een gebrek aan erkenning en waardering, zowel vanuit het management als het politieke bestuur. Twee maatschappelijk werkers doen kort hun verhaal.

“Wat momenteel voor veel frustratie zorgt, is de houding van de raadsleden op het Bijzonder Comité. Waar de raadsleden ons vroeger erkenden als specialisten, wordt nu bij elk verslag een hoop commentaar gegeven. Dit zorgt voor veel onnodige stress, en maakt ook dat sommige hulpvragen misschien wel niet meer worden gesteld, wat in het nadeel is van de cliënt.”

 

 
 
 
 
 
Kring vzw gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close