Snel zoeken

Vlaamse Overheid brengt vernieuwde versie van sociale kaart.

Bron: Vlaamse Overheid, 29 juli 2021 29-7-2021 17:48
Categorieën: Zorg - kandidaat, Zorg - werkgever

Bron: Parlementaire vraag van 8 juni, antwoord: 29 juli 2021

Sinds de overname van de sociale kaart werkt het Departement WVG in stappen om de Vlaamse sociale kaart beter en bekender te maken.

Een eerste stap was de ontwikkeling van een visie op de Vlaamse sociale kaart. Samengevat komt die visie neer op:

  • De Vlaamse sociale kaart zal gegevens van zorgvoorzieningen en gezondheidszorgverstrekkers opnemen.

  • De Vlaamse sociale kaart zal maximaal hergebruik maken van de gegevens uit de authentieke overheidsbronnen.

  • De Vlaamse sociale kaart zal een brondatabank worden zodat derde partijen de publieke gegevens in de sociale kaart kunnen hergebruiken in hun eigen websites en applicaties, en daardoor de zorgaanbieders niet opnieuw moeten bevragen om hun gegevens actueel te houden.

  • De Vlaamse sociale kaart zal maximaal appelleren aan de verantwoordelijkheid van de zorgaanbieders om zelf hun gegevens, waarover de overheid niet beschikt, aan te vullen en actueel te houden in de sociale kaart.

    In een tweede stap werd het Decreet houdende de sociale kaart goedgekeurd. Dit decreet biedt de wettelijke basis om de sociale kaart verder uit te bouwen conform de visie.

 

In een derde stap wordt er een vernieuwde versie van de Vlaamse sociale kaart ontwikkeld. De huidige versie die online beschikbaar is, voldoet immers niet op functioneel en technisch vlak om de doelstellingen die vooropgesteld werden te realiseren. De timing van lancering van de vernieuwde sociale kaart is voorzien in de week van 16 augustus 2021.

In een vierde stap, na lancering van de vernieuwde sociale kaart, volgen er communicatieacties naar verschillende doelgroepen van de sociale kaart:

  • Eerst wordt een communicatie opgestart naar de zorgaanbieders om hen aan te sporen hun gegevens in de databank aan te vullen en te actualiseren. Deze communicatie verloopt in samenwerking met de prioritaire partners van de sociale kaart die ook een opdracht hebben om de sociale kaart bekend te maken naar het werkveld/achterban, namelijk de eerstelijnszones en de beroepsverenigingen. Zij zullen actief de zorgaanbieders benaderen en hen aansporen om hun gegevens op www.desocialekaart.be in orde te brengen.

  • Hogescholen en andere vormingsinstellingen die de sociale kaart in hun curriculum hebben, zullen eveneens geïnformeerd worden.

  • Na de kwaliteitsverbetering wordt er gecommuniceerd naar de ‘veelgebruikers’ van de sociale kaart. Dit zijn de doorverwijzers en hulpverleners.

  • De communicatie naar het ruime publiek wordt pas op een later moment voorzien. Vermoedelijk pas in de 2de helft van 2022.

    In het verleden werd niet geïnvesteerd in het bekend maken van de sociale kaart naar een ruimer publiek. De statistieken via Google Analytics over het gebruik van de sociale kaart laten niet toe een onderscheid te maken tussen hulpverleners en gewone burgers.

    De Vlaamse sociale kaart scoort hoog in de zoekmachine Google, waardoor wellicht ook gewone burgers van het instrument gebruik maken. Gerichte communicatie naar deze doelgroep was er tot nu toe echter niet.

    De reden waarom de doelgroep ‘gewone burger’ tot nu toe niet actief benaderd werd, is tweeledig: (1) de huidige website is niet laagdrempelig genoeg voor burgers, (2) er staat nog een uitbreidingstraject gepland zodat de sociale kaart een platform met burgerinformatie kan worden.

    Momenteel is er nog geen vaste methodiek om de Vlaamse sociale kaart a.d.h.v. parameters grondig te evalueren. Dit wordt gepland na in gebruik name van de vernieuwde applicatie. Mogelijke parameters zijn daar:

  • Statistieken over gebruik via Google Analytics.

  • Statistieken over aantal gebruikers dat een profiel aanmaakt in de sociale kaart en extra functionaliteiten gebruiken, zoals favorieten opslaan, zoekopdrachten opslaan, ...

  • Statistieken over zorgaanbieders die hun gegevens in de sociale kaart actualiseren.

  • Aantal externe partijen die gebruik zullen maken van de API sociale kaart (= technische functionaliteit om gegevens op te halen uit de databank sociale kaart enopnieuw te gebruiken in een externe toepassing).

  • Aantal vormingsmomenten dat de teamleden geeft over de werking van de socialekaart. -...

3. Zoals hierboven aangegeven, wordt momenteel een vernieuwde versie van de Vlaamse sociale kaart ontwikkeld. Dit is een vernieuwing zowel qua databank, website als ontsluiting via API.

De sociale kaart zal daarna evolueren naar een platform dat toegang geeft tot de publieke informatie die de Vlaamse overheid heeft over de erkende en vergunde voorzieningen. De Vlaamse overheid voorziet in het Relanceplan Vlaamse Veerkracht relancemiddelen om verder te investeren in de sociale kaart.

Kring vzw gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close