Snel zoeken

Vlaamse Ombudsdienst brengt getuigenissen uit de woon- en zorgcentra.

Bron: Vlaamse Ombudsdienst 4-7-2020 23:47
Categorieën: Zorg - kandidaat, Zorg - werkgever

Als voorbereiding op een themadebat met het oog op de Evaluatie en Verdere Uit- voering van het Vlaamse Coronabeleid, zal een parlementaire Commissie ad hoc een maatschappelijke beleidsnota opstellen die, naast de probleemstelling, een langetermijnvisie inhoudt en verduidelijkt wat men in de lopende zittingsperiode op touw zal zetten in dit kader. Tot de opdracht van de commissie ad hoc behoort ook de organisatie van hoorzittingen waarbij experts en vertegenwoordigers van de diverse betrokken sectoren aan het woord komen. Op 26 juni 2020, 29 juni 2020 en vrijdagochtend 3 juli 2020 is de commissie ad hoc gestart met het horen van experts en vertegenwoordigers uit de (residentiële) ouderenzorg.

De Mensenrechtenkamer van de Vlaamse Ombudsdienst levert een bijdrage aan het werk van de commissie ad hoc door op 3 juli 2020 vooraf afgenomen en ge- anonimiseerde interviews met bewoners, betrokkenen en medewerkers van de re- sidentiële ouderenzorg te presenteren en te laten inleiden door dr. AnneliesD’Espallier, Vlaamse Ombudsdienst. Die bijdrage beoogt expliciet een aanvulling te brengen met getuigenissen van onderuit.

Wat hierna volgt zijn neergeschreven getuigenissen, een bundel die hoort bij die inleiding en bij de audiovisuele interviewfragmenten, die raadpleegbaar zijn viawww.vlaamseombudsdienst.be.

Een getuigenissenboek

Covid-19 heeft ook Vlaanderen en haar bewoners beslopen op zijn rooftocht. In zijn sociaal-destructief spoor heeft het virus gewonden en slachtoffers gemaakt maar ook overlevers achtergelaten, in de hele samenleving en ook op plekken waar erg kwetsbare groepen verzameld zijn. Het is intussen genoegzaam bekend dat de residentiële ouderenzorg zoals woonzorgcentra en serviceflats, zwaar getroffen is.

Covid-19 deed en doet meer, op individueel en collectief vlak. Het virus zet mensen ertoe aan om het beste in zichzelf te zoeken en vinden, en de handen in elkaar te slaan voor en met de groep van bewoners en betrokkenen, ook al waren de om- standigheden beenhard.

De Mensenrechtenkamer van de Vlaamse Ombudsdienst onderzoekt klachten en treedt daarbij bemiddelend op en formuleert ook aanbevelingen op basis van dat werk. In het geval van de situatie vandaag in de residentiële ouderenzorg horen daar ook deze stemmen uit de stilte bij. Dit getuigenissenboek en het beeldmate- riaal verzamelen geluiden en stemmen uit de stilte. Die stemmen uit de stilte ver- tellen leed dat ook vandaag nog door de samenleving waart. Deze geluiden komen uit verschillende perspectieven en vertellen over chaos en angst en hoe het soms roeien is met de riemen die er zijn, zelfs al blijken die riemen eerder tandenstokers en het water een draaikolk.

Er is gewerkt op basis van een kwalitatieve onderzoeksmethode via diepte-inter- views. Niet alleen wordt er aandacht geschonken aan getuigenissen en verhalen over mogelijke knelpunten die de coronacrisis in woonzorgcentra, hierna ook vaak WZC’s genoemd, heeft blootgelegd, maar ook worden mogelijke positieve aspecten ervan belicht, zowel op individueel en relationeel niveau als op niveau van de sa- menleving, om verschillende beleidsrelevante facetten verder in kaart te brengen. Dit uiteindelijke getuigenissenboek bevat heel wat informatie die niet alleen handvatten biedt voor het beleid, maar waar ook binnen hulpverlening en onderzoek verder op kan gebouwd worden.

Zonder anonimiseren zouden deze stemmen uit de stilte, de getuigen uit dit boek en in het beeldmateriaal ter beschikking gesteld in de ad hoc commissie op 3 juli 2020, het oppervlak niet kunnen bereiken. Er zijn stemmen die omwille van leef- tijd, in combinatie met gezondheid, op geen enkele andere manier aan bod kunnen komen in de commissie. Hun anonimiteit maakt dat elke getuige is als een meta- foor voor een groter geheel. Sommige getuigen - familieleden, vrijwilligers maar ook personeel en directeurs - vrezen negatieve gevolgen als zij publiekelijk getui- gen. Zij willen hun ervaringen en hun perspectief delen, maar kunnen dit alleen in vrijheid en rust doen als ze weten dat ze afgeschermd worden.

De Mensenrechtenkamer kiest er deze keer voor om de stemmen eerder rauw en onversneden aan het woord te laten; dus bewust anders dan de Vlaamse Ombuds- dienst dat gewoonlijk doet. Er was dus geen klachtonderzoek, waarheidsvinding of het organiseren van woord en wederwoord. De stemmen klinken hier vandaag zon- der vingerwijzing en zonder

Tussen 23 en 29 juni deed de Vlaamse Ombudsdienst wat die altijd doet: geluiden oppikken en versterken. Ook in stilte wordt veel gezegd.

Er werden gesprekken gevoerd met 45 respondenten.

 

Consulteer hier het volledig rapport.

Kring vzw gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close