Kwaliteit van opleiding zorgkundige wordt geëvalueerd.

Door: Bron: Vlaamse Regering, 8 januari 2020 11-1-2021

Categorieën
:
Zorg - kandidaat, Zorg - werkgever,

Naar aanleiding van de vaststelling dat de zorgkundigen het erg zwaar te verduren hadden en vele zorgkundigen onvoldoende voorbereid waren op de coronacrisis kwamen vanuit het veld oproepen aan de verantwoordelijke ministers om de kwaliteit van de (basis)opleiding tot zorgkundige te versterken.

Op initiatief van de minister van Onderwijs wordt een beleidsdomein-overstijgende taskforce opgericht me tvertegenwoordiging vanuit de onderwijs-en opleidingsverstrekkers en onderwijsinspectie, het werkveld, de afgestudeerden en het agentschap Zorg en Gezondheid.

De taskforce moet de aandachtspunten ove rde kwaliteit van de huidige opleidingen zorgkundige in kaart brengen en aanbevelingen doen over de toekomstgerichtheid van het curriculum, de lesgevers en de opleiding als geheel.

Aanleiding

De coronacrisis stelt hoge eisen aan alle zorgverleners en niet in het minst aan de zorgkundige, of die nu in een woonzorgcentrum, een ziekenhuis, de thuisverpleging of de geestelijke gezondheidszorg aan de slag is. De zorgkundige werkt in een gestructureerde equipe en onder toezicht van een verpleegkundigeen mag naast de taken van de verzorgende ook een heel aantal verpleegkundige handelingen stellen.

Het tekort aan personeel in de zorg, dat door de coronacrisis nog wordt versterkt, weegt dan ook bijzonder zwaar op de zorgkundige. In een dergelijke crisissituatie is het belangrijk dat de zorgkundige kan terugvallen op een stevige basis en zijn opleiding en bijscholing cruciaal.

Vanuit diverse hoeken werden bezorgdheden geuit over de inhoud van de opleiding (bijv. m.b.t. preventie en ziekenhuishygiëne) en rijzen vragen bij de kwaliteit van de opleiding. 

https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/5FF6E8066B34EF00080001E6
 

Pagina 2van 3De vragen die rijzen bij de kwaliteit van de opleiding hebben betrekking op meerdere aspecten zoals deze voorbeelden tonen: hoe garanderenwe, gezien de leerladder in de zorg,dat het beroepsprofiel goed vertaald wordt in een opleiding op VKS-niveau 4? Iser voldoende garantie dat de afgestudeerden het vereiste niveau behalen? Is de opleiding voldoende evidence based? Gegeven de veelheid aan opleidingsverstrekkers, is er voldoende afstemming over het curriculum tussen de diverse aanbieders?Met de recente ervaringen in de woonzorgcentra in het achterhoofd en deze vragen als leidraad, is het nu het momentum om de opleidingen zorgkundige van naderbij te bekijken en na te gaan hoe we met alle betrokkenen uit zowel het opleidingsveld als het werkveld de kwaliteit nog kunnen versterken. Oprichting taskforceDe diverse onderwijs-en opleidingsverstrekkerswakener over opleidingen aan te bieden die afgestemd zijn op wat de samenlevingen de arbeidsmarkt vragen.Voor een gereglementeerd beroep als de zorgkundige geldt dit bij uitstek. Het beroepsprofiel van de zorgkundige werd in 2019 uitgebreid met 5 extra verpleegkundige handelingen. Het onderwijs-en opleidingsveld heeft zich daar op voorbereid en de beroepskwalificatie, waarop de opleidingen zijngeënt, werd aangepast. De leerplannen (secundair onderwijs) en de opleidingsprofielen (volwassenenonderwijs) worden afgestemd op de nieuwe beroepskwalificatie. Het is uiteraard ook de bedoeling dat de opleidingspraktijkhet vernieuwd beroepsprofiel weerspiegelt. Hoe de opleiding wordt aangeboden, heeft ook te maken met de vooropleiding enprofessionalisering van de lesgevers, met het beschikbare lesmateriaal, dekwaliteit van de (begeleiding tijdens de)stages, de variatie aan stageplaatsen enz.Om beter zicht krijgen op de wijze waarop de beroepsvereisten in de opleidingen gestalte krijgen, brengen we alle betrokkenen samen in een taskforce. Partners in de taskforce-De onderwijs-enopleidingsverstrekkers: De opleiding zorgkundige wordt aangeboden in het secundair onderwijs(ook duaal), het volwassenenonderwijsmaar ookdeVDABof de partnerorganisaties waarop de VDAB een beroep doet om de opleiding aan te bieden, zoals de diensten voor gezinszorg(zoals bijv. Familiehulp) die met VDAB momenteel een samenwerkingsovereenkomst hebben.-De Onderwijsinspectie(en ev. andere diensten die toezicht houden op opleidingen en aanbieders): de Onderwijsinspectie kan nagaan wat er al beschikbaar is aan informatie over de opleidingen zorgkundige uit vorige doorlichtingen. Daarnaast kan ze onderzoeken ofde opleiding zorgkundigeeen plaats kan krijgen in een doorlichtingsplan voor 2021. -Vertegenwoordigers van hetwerkveld, zoalsde federatie voor zorgkundigenBEFEZO, Zorgnet-Icuro, Verso, Vlozo,VVSG,VIVOen AUVB.De samenwerking met het werkveld is cruciaal, niet alleen om up-to-datelesmateriaal aan te leveren (cf. HOWESTnam instructiefilmpjes op in een COVID 19 context en stelt deze als e-learning materiaal ter beschikking)maar ook om via de stages tot een echte samenwerking te komen tussen onderwijs-en werkveld.-Zorg en Gezondheiderkent en subsidieert diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg.-Ook de visie van de deelnemers aan/afgestudeerden vande opleiding wordt meegenomen. -Vertegenwoordigers van de overheid: 1 raadgever van het kabinet Onderwijs, 1 raadgever van het kabinet Welzijn en 1 raadgever van het kabinet Werk.Timing-De taskforce start haar werkzaamheden zodra de samenstelling rond is (half/eindjanuari 2021). De werkzaamheden worden voor de zomer beëindigd en tussentijds (april) zal er worden gerapporteerd aan de ministersvan Onderwijs, Welzijn en Werk.-